VCMO

b7 03

b7 04

b7 05

 

 b8 01

b8 02

Udskriv

Lav selv din energidrik

Jeg har for nogen tid siden fundet denne opskrift på energidrik på nettet.
Desværre er forfatteren forsvundet i tågerne. Jeg tillader mig dog at lægge den her, da den fungerer fint.
Jeg har selv anvendt den med godt resultat.

Efter en del research om emnet på nettet og et års eksperimentering i
(ekstremt) lange motionsløb mener jeg at den mest effektive energidrik
består af fem dele maltodextrin og to dele druesukker, tilsat en smule mineralsalt.
Almindeligt sukker og især druesukker virker for hurtigt, og får kroppen til
at danne insulin til at afbalancere sukkeret og det virker trættende på kroppen.

Maltodextrin er langsomt nedbrydeligt og optages langsommere i kroppen -
og det giver den mest jævne energitilførsel.
Men når du gerne vil have en hurtig effekt af en slurk fra dunken, så vil du også gerne have noget hurtigt sukker i.
For mig og min kørestil er fem dele langsomt og to dele hurtigt sukker en god blanding.

Jeg bestiller maltodextin hjem gennem apoteket og køber druesukker hos Matas -
og blander det i en stor plasticbøtte i forholdet to til fem - og så er
sukkerprocenten i dunken afhængig af vejret på den dag jeg kører.
I varmt vejr skal der kun 2-5 pct. sukkerblanding i vandet.
I koldt vejr hvor jeg ikke drikker ret meget, skal der 7-10 pct.
sukkerblanding i.
Desuden skal der også lidt mineralvand i. Jeg putter en teskefuld Seltin i en liter vand.
Man kan efter behag kommer lidt syrlig eller sød saft i for at friske smagen op.
Du kan gøre det billigere med forskellige former for sød saftevand og
frugtsat - for maltodextrin er ikke billigt men jeg kan ikke se, at du
kan få en bedre energidrik ved at købe de dyre "mirakel"-blandinger.